Łysienie u kobiet? Dlaczego panie coraz częściej łysieją?

Problem łysienia u mężczyzn jest powszechny i w zasadzie w nikim nie budzi to zdziwienia, ale łysiejąca kobieta to nadal stosunkowo rzadki widok. Łysienie kobiet jest szczególnie dotkliwe, dlatego że dla pań włosy są atrybutem kobiecości i urody. Dlaczego kobiety łysieją i co sprawia, że ten problem dotyka coraz większej liczby pań?

Kobiety coraz częściej łysieją

Kobiety mogą stanowić nawet do 40% osób, które zgłaszają się do lekarzy z problemem nadmiernego wypadania włosów. Kiedyś widok łysiejącej kobiety był rzadkością, a dzisiaj przestaje nas to dziwić. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego kobiety coraz częściej tracą włosy i czy można temu w jakiś sposób zaradzić?

Przyczyny łysienia u kobiet

Wśród najpoważniejszych przyczyn nadmiernej utraty włosów u kobiet można wymienić niewłaściwy styl życia, złą dietę, choroby skóry głowy oraz nieprawidłową pielęgnację, ale przyczynami może być też tzw. łysienie androgenowe spowodowane przez nadmierną aktywność hormonalną.

1. Nieprawidłowa pielęgnacja

Niezwykłe bogata oferta kosmetyków do pielęgnacji włosów i skóry głowy skłania nas do częstszego testowania nowości, ale niektóre produkty pielęgnacyjne mogą wykazywać wręcz działanie odwrotne do zamierzonego i doprowadzać do podrażnień lub stanów zapalnych. Normalne jest, że nie znamy wszystkich substancji czy formuł, których nie toleruje nasz organizm, a ryzyko, że w kosmetyku będzie coś, co osłabi cebulki włosowe, jest naprawdę duże.

Ogromnym problemem może być też nieumiejętny dobór kosmetyków do swojego rodzaju włosów i typu skóry głowy. W przypadku suchej skóry głowy nie powinno się stosować produktów mocno oczyszczających i odwrotnie – kiedy głowa jest łojotokowa, zwyczajne delikatne produkty mogą doprowadzać do powstania łupieżu i nasilić wypadanie włosów.

2. Choroby skóry głowy i inne schorzenia

Nadmierne wypadanie włosów może być też skutkiem chorób skóry głowy. Pierwszą z chorób, które dają taki efekt, jest łuszczyca powodująca podrażnienia mieszków włosowych i stany zapalne, co skutkuje nadmiernym wypadaniem. Równie niekorzystnie działa wspomniane wyżej łojotokowe zapalenie skóry głowy będące wynikiem nieprawidłowego rogowacenia naskórka. Łysienie może powodować też łupież pstry, inaczej łupież łojotokowy wywołujący świąd i stany zapalne, a w konsekwencji wypadanie włosów. Podobny efekt przynosi atopowe zapalenie skóry.

W przypadku poważnej utraty włosów warto wykonać komplet badań i zdiagnozować się pod kątem boreliozy, choroby Hashimoto, a nawet nowotworu, gdyż te schorzenia również doprowadzają do wzmożonej utraty włosów.

3. Niezdrowy styl życia

Oczywiście nadmierne wypadanie włosów u kobiet wcale nie musi być spowodowane poważną chorobą ani nawet niewłaściwą pielęgnacją. Może za to odpowiadać niezdrowy styl życia, np. uboga dieta lub dieta odchudzająca, która nie dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych witamin, składników mineralnych, kwasów tłuszczowych i innych substancji potrzebnych do utrzymania zdrowia włosów i skóry głowy. Poważnym problemem jest też spożywanie nadmiernych ilości alkoholu, palenie papierosów, zbyt mała ilość snu, permanentny stres lub zwyczajne przepracowanie. Jeśli nie odżywiasz się zdrowo, nie spędzasz czasu aktywnie i nie badasz swojego zdrowia, to ryzyko wypadania włosów będzie zdecydowanie wyższe niż w przypadku troski o swój organizm.

4. Łysienie androgenowe

Najpoważniejszym problemem związanym z utratą włosów u kobiet jest łysienie androgenowe. Wiąże się ono z miniaturyzacją mieszków włosowych na skutek działania męskich hormonów płciowych androgenów, które są w pewnej ilości obecne w organizmach kobiet. Czasami zdarza się jednak, że poziom tych hormonów wzrasta na tyle, że może powodować wzmożone wypadanie lub nawet łysienie. Część kobiet jest genetycznie uwarunkowana do łysienia androgenowego, a problem ten przechodzi z matki na córkę.

Czy kobieta może ograniczyć ryzyko łysienia?

Możliwość ograniczenia procesu łysienia lub jego zahamowania jest zależna od przyczyn nadmiernego wypadania włosów. Jeśli przyczyną jest niewłaściwa pielęgnacja, farbowanie, rozjaśnianie włosów, suszenie gorącym strumieniem suszarki lub źle dobrane kosmetyki albo czynniki takie jak nieprawidłowa dieta czy stres, to łysienie może być zahamowane praktycznie całkowicie i jest też duża szansa na to, że utracone włosy odrosną. Niestety, gdy problem dotyczy łysienia androgenowego lub plackowatego, trzeba będzie przede wszystkim wdrożyć odpowiedni sposób leczenia, a i ono może nie przynieść spodziewanych rezultatów. W przypadku wzmożonego wypadania włosów na pewno warto skontaktować się z trychologiem lub dermatologiem.