Jak ukryć łysienie plackowate?

Spośród różnych problemów ze skórą głowy, łysienie plackowate należy do tych najcięższych. Ten typ łysienia jest stanem chorobowym i wymaga specjalnego podejścia. Poznaj sposoby na łysienie plackowate i sprawdź, jak pielęgnować skórę.

Łysienie plackowate – co to za schorzenie?

Łysienie plackowate jest przewlekłą chorobą zapalną o podłożu immunologicznym objawiającą się łysiejącymi owalnymi obszarami na skórze. W przebiegu choroby na skórze pojawiają się łyse placki, stąd właśnie nazwa łysienie plackowate. Pierwsze objawy choroby mogą się pojawić nawet u dzieci, ale moment wystąpienia jest indywidualny w każdym przypadku i o problemie można się dowiedzieć w wieku nastoletnim lub dorosłym, chociaż statystyki podają, że aż 66% przypadków dotyczy ludzi w wieku do 30. roku życia. W przebiegu łysienia plackowatego uszkodzeniu ulegają mieszki włosowe na skórze głowy,  brwi, rzęs i w innych owłosionych obszarach ciała. Trudno określić jednoznacznie przyczyny tego schorzenia – wyróżnia się zarówno czynniki immunologiczne, jak i autoimmunologiczne, psychosomatyczne i genetyczne.

Skuteczne sposoby na łysienie plackowate

Jak ukryć łysienie plackowate? Czy włosy odrosną mimo tak ciężkiego przebiegu choroby? Maskowanie w warunkach domowych będzie raczej doraźne, ale włosy powinny odrosnąć po 3-6 miesiącach, chociaż nie zawsze tak jest. Metod radzenia sobie z problemem jest kilka – można się zdecydować na doraźne sposoby usuwające problem tylko na chwilę lub wybrać rozwiązanie długofalowe.

Terapia farmakologiczna

Łysienie plackowate można leczyć preparatami sterydowymi w postaci kremów, maści czy roztworów oraz iniekcjami. W niektórych przypadkach konieczne jest zastosowanie leków doustnych, terapii DCP polegającej na miejscowym podawaniu alergenu w skórę oraz leczenia minoksydylem hamującym łysienie plackowate. Dobre efekty przynosi też fotochemioterapia, suplementacja witaminą D i stosowanie dermokosmetyków. Dla osiągnięcia pożądanego efektu czasami konieczne jest łączenie kilku terapii.

Mikropigmentacja skóry głowy

Co na łysienie plackowate, jeżeli kosmetyki i leki nie pomagają? Jeśli na skórze głowy są widoczne przerzedzone obszary, na których włosy nigdy już nie odrosną i taka sytuacja negatywnie wpływa zarówno na samopoczucie, jak i na wygląd, to bardzo dobrym sposobem będzie skorzystanie z metody mikropigmentacji skóry. Metoda mikropigmentacji skóry głowy maskuje łysą skórę, a osiągnięty dzięki niej efekt przypomina krótko obcięte gęste włosy. Mikropigmentacja jest metodą wykorzystywaną zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. Ograniczony wachlarz przeciwwskazań, bezpieczeństwo stosowania i korzystna cena sprawiają, że ta technika jest bardzo często wybierana przez osoby borykające się z bardzo rozległym łysieniem plackowatym.

Maskowanie ubytków sprayem

Ubytki włosów można też spróbować zamaskować specjalnym sprayem z mikrowłóknami, który daje efekt optycznego zagęszczenia włosów. Spray co prawda nie jest lekiem i nie odwróci skutków choroby, ale ukryje nasz problem do czasu kolejnego mycia głowy. Niestety metoda z wykorzystaniem sprayu jest nietrwała i zdaje egzamin tylko w przypadku niewielkich problemów.